هوای سرد و مشکلات قلبی، تنفسی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

 4 ژوئیه 2017- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به هوای سرد حساس‌تر هستند و هوای سرد می‌تواند خطر مشکلات قلبی و تنفسی را در آنها افزایش دهد.

 به گفته‌ی یک گروه از محققان فنلاندی، حفظ  درجه حرارت پایدار بدن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سخت‌تر است، زیرا اختلال در متابولیسم گلوکز می‌تواند منجر به اختلالات متابولیکی، عصبی و گردش خون شده و درنتیجه به مشکلات دیگر مانند افزایش فشارخون، سفتی شریانها و تغییر پاسخ‌های حسی منجر گردد. در یک بررسی بزرگ با جمع‌آوری داده‌های 5144 فرد بزرگسال فنلاندی، محققان شیوع علایم مرتبط با سرما با قندخون را در این افراد مقایسه نمودند.

 اندازه‌گیریهای بالینی و پاسخ‌های بهداشتی افراد پس از مطالعه‌ی ملی FINRISK جمع‌آوری گردید، درحالیکه هر فرد اطلاعاتی درباره‌ی زمینه‌های اقتصادی اجتماعی خود و علایمی را که در هوای سرد تجربه کرده بود، همچنین سابقه‌ی پزشکی و بیماری قلبی عروقی قبلی خود را در اختیار محققان قرار داد.

نمایه‌ی توده‌ی بدنی (BMI)، فشارخون و فشارخون شریانی (HTN) این افراد نیز اندازه‌گیری گردید همچنین وضعیت قندخون این افراد از طریق اندازه‌گیری قندخون ناشتا و آزمایش تحمل خوراکی گلوکز (OGTT) بررسی شد. سپس شرکت کنندگان به گروه های زیر تقسیم شدند: افراد مبتلا به دیابت نوع 2، افرادی که در غربالگری این تحقیق متوجه ی ابتلا خود به دیابت شدند، افرادی با اختلال تحمل گلوکز، افرادی با اختلال گلوکز ناشتا و افرادی با متابولیسم طبیعی گلوکز.

 این یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای علایمی تنفسی و قلبی بیشتری در ارتباط با سرما بودند، همچنین محققان دریافتند که ارتباطی بین درد قفسه‌ی سینه و مسائل تنفسی با بدتر شدن وضعیت گلایسمی این افراد وجود دارد.

محققان توضیح دادند که عوامل مختلفی در ارتباط با تغییرات فیزیولوژیکی و دیابت وجود دارد که می‌تواند موجب افزایش علایم قلبی عروقی مرتبط با سرما شود.

همچنین توصیه شده است که باید به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاوره‌هایی در مورد سرما داده شود تا بتوانند اقدامات احتیاطی را در آب و هوای سرد برای مقابله با هر گونه مشکل سلامت انجام دهند.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Diabetes Research and Clinical Practice منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/cold-weather-could-affect-heart,-respiratory-problems-in-type-2-diabetes-94630620.html